You are now in | Siti Nurazlinda's Official Blog

Rabu, 20 Februari 2013

Terima Kelebihan, Perbaiki Kekurangan

Assalamualaikum :)

Tak perlu intro pepanjang sangat. Saya pun bukan selalu mengupdate kan? Sekadar nak isi masa lapang sementara dapat cuti harini. Sejak kerja ni kan, memang tak dapat nak berjimba sakan depan laptop. Selalunya bukak fesbuk, penuhkan timeline dengan tweet merapu, check email kekononnya. Oh, tak lupa jugak. Menggedik baca entri lama berulang kali tanpa jemu walaupun tekak ni dah hampir loya sebenarnya dengan entri basi tu. Nasiblah siapa yang selalu datang bertempek kat blog saya ni kan?

Since harini ada banyaakkkk masa terbuang buang, so saya meronda lah kat blog orang lain. Lepas dah jemu layan movie mula dari movie cintun sampai movie seram kadang kadang tengok jugak cerita kartun dengan harapan setinggi gunung Kinabalu supaya mood saya kembali normal. Sejak sejak ni memang selalu sakit hati, sedih, keciwaa, gundah gulana and bla bla bla. Syukurlah Islam tu indah kan? Ada macam macam cara nak tenangkan semula hati ni.

Ada sebab jugaklah saya mengupdate entri dengan tajuk seperti yang tertera di atas. Cewahh, saya rasa macam bersastera pulak kali ni. Nampak dah nak mula tunjuk kepoyosannya kat sini ^_^

Seperti yang saya terjumpa kat dalam blog seorang blogger ni, Surah An Nahl ayat 71, maksudnya :
Saya takperlu menambahkan gimik lagi lah rasanya kann? Nanti ada yang teringin nak sedekah pelempang lelaju untuk saya. Okayy, lets be serious for a short time. Boleh kan?

Kelebihan yang Allah kurniakan pada hambaNya tu bagi saya la kan, sebenarnya satu ujian yang sangat berat. Allah nak uji kita sama ada kita tetap bersyukur atau sebaliknya dengan kelebihan yang kita ada tu. Tak semestinya bila kita ada kelebihan, kita boleh tindas orang yang serba kekurangan. Sedar tak kita yang ada kelebihan ni pun sebenarnya tersorok jugak kekurangan. Cuba carik lah kat celah celah gigi tu, mesti ada kekurangan punya. Percayalah. Nobody perfect kan? Tak semestinya orang pandai takboleh berkawan dengan orang bodoh, tak semestinya orang cantik takboleh bercinta dengan orang hodoh dan tak semestinya orang kaya takboleh bergaul dengan orang miskin. Tetibe teringat kaya ball yang kat depan kedai tempat saya kerja tu. Haha, lari topik lagi.

Okay, Allah jadikan kita semua sama je. Seorang yang bernama manusia dan hambaNya kat atas muka bumi ni. Ni bukan macam filem Antara Dua Darjat. Ada lagi ke manusia yang membezakan semua tu? Bagi saya la kan, saya terima semua kekurangan orang yang ada di sekeliling saya dengan harapan kekurangan mereka dapat menutup sedikit kelebihan saya supaya saya tak dilimpahi sifat riak dalam diri ni. Macam tu jugak dengan kelebihan saya, dapat menampung kekurangan mereka. Kelebihan dan kekurangan yang ada dalam diri kita ni sebenarnya membuatkan kita saling melengkapi dan memerlukan antara satu sama lain. Dah macam penceramah bebas je gayanya ni :3

Sebab tula saya memang tak berapa nak setuju kalau ada yang membeza bezakan sesama manusia. Kalau ada jugak spesis macam ni tu maknanya dia sedang berhempas pulas tahap siput sedut lumba lari lah bukak kekurangan diri sendiri. Sepatutnya kita kena tahu, Allah tu Maha Adil. So, tutuplah kekurangan kita atau orang lain dengan kelebihan yang dikurniakan kepada kita. Wallahualam..

*Dah lama rasanya tak pot pet pot pet, tu yang terlebih extrem sikit entri kali ni.
**Rindu nak berpidato lagi ! :')

Thanks For The Reading. Do Leave Your Comments Okayy!